07 Ağustos 2009

Etli Biber Dolması

Etli Biber Dolması

YAZ MEVSİMİ NİMETLERİNDEN :)
Biber dolması, blogumun arşivinde mutlaka olması gerek diye düşündüğüm tariflerden biri. Pek çok hanımın gözü kapalı yaptığı, ama benim gibi canı klasik yemekler çektiğinde, annesini telefonda bir saat esir edenler için ! internet ortamından küçük bir destek :)
Geçen hafta canım etli biber dolması çektiğinde önce kendi kendime inanamadım :)
Çünkü dolma, tıpkı diğer sebze yemekleri gibi, annemin sürekli yaptığı, ortalama iki hafta da bir pişirilen bir yemekti evimizde. Düzenli olarak sırası gelirdi yani :) mevsimine göre, örneğin yaz ise; fasulye, patlıcan, kabak, semizotu vs. gibi...
İşten gelince anneme; "yemekte ne var? diye sorup, "etli dolma" yanıtını alınca, hafifçe burun kıvırır, "eh iyi bari" derdim :)
Şimdi, yıllar sonra bir kez daha anlıyorumki, insan elindeki değerlerin, elinde iken değerini bilemiyor gerçekten. Evde sürekli, taze pişmiş sebze yemekleri olması, evli değilken çok normal bir şeymiş gibi görünse de, evlendikten sonra, biraz da yemek seçen bir eşiniz olunca, dünyanın en değerli lezzetleri olarak görünüyor :)
Benim bildiğim insanın canı, iskender kebap filan iser, etli taze fasulye, bamya, dolma istermi ?
- Kocaman bir "evet" :)
Bunları anlatmamın nedeni; anneme telefon açıp, etli biber dolması tarifi isteyince, yaşadığı şaşkınlığı biraz olsun özetlemek içindi :)
Sizlerle paylaştığım tarif; pirinç ölçüsü olarak, orjinal tarif. Ben ve eşim, dolmayı kıyması az, pirinci bol sevdiğimiz için pirinci iki çay bardağı kullanıyorum. Bizim haricimizde tadına bakan arkadaşlar ise pirincinin gayet yeterli olduğunu belirtti. Siz de kendi damak zevkinize göre pirinci arttırıp, eksiltebilirsiniz.
Dolmalık biber seçerken; biberin yumuşak ve mümkün olduğunca ince olmasına dikkat etmelisiniz.

Malzemeler
  • 12-13 Adet (minik) Dolmalık Biber
  • 250 Gr. Kıyma
  • 1 Adet (orta boy) Soğan
  • 1 Adet (orta boy) Domates
  • 1 Çay Bardağı Pirinç
  • 1 Yemek Kaşığı Biber Salçası
  • 1 Tatlı Kaşığı Domates Salçası
  • 8-9 Dal Maydanoz
  • 5-6 Dal Taze Nane
  • Karabiber, Tuz
  • 2-3 Yemek Kaşığı Zeytinyağ

Yapılışı

  • Öncelikle domatesi rendeleyin, soğanı çok minicik doğrayın. (soğanı rende yapmamanızı, minik doğramanızı öneririm)
  • Maydanoz ve naneyi de ince kıyın. Pirinci yıkayıp, süzün.
  • Hazırladığınız, soğan, domates, maydanoz, nane ve pirinci kıyma ile karıştırın. Damak zevkinize göre tuz ve karabiber ekleyin.
  • Karışım, köfte harcı gibi değil biraz cıvık olmalı. Domates rendesi bunu sağlayacaktır ama gözünüze sert görünürse, 2-3 yemek kaşığı su ekleyerek, yumuşak bir karışım olmasını sağlayın.
  • Biberlerin sap kısımlarını keserek içlerini boşaltın. (ben baş parmağım ile delmek suretiyle yapıyorum, bu hareketi hiç yapmadığım halde annemi izlerken hafızama kaydetmişim, ilk zeytinyağlı dolma yaparken farkettim :)
  • Karışımı biberlerin içine, çok sıkı olmayacak şekilde doldurun. (Pirinçler pişerken şişeceği için) Üzerlerini bir parça domates ile kapatın.
  • Biberleri tencereye dik olacak şekilde dizin ve biberlerin yarısına gelecek kadar su ekleyin. Zeytinyağını üzerine gezdirin.
  • Suyu kaynamaya başlayınca, ocağı kısın ve yaklaşık 20-25 dk. biberler yumuşayıncaya kadar pişirin.

Benzer Tarifler;

19 yorum:

Unknown dedi ki...

mügecim ellerine sağlık dolma harika görünüyor..cumalıkızık resimleri de öyle..birşey sorsam? resimlerin altına nasıl yazı yazabiliyorsun? cevaplarsan çok sevinirim

sevgiler

Unknown dedi ki...

Merhaba biber dolmasını severim ama etlisini yemedim etle aram pek yok emeğine sağlık..
Sevgiler

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Hilal;
Çok teşekkürler güzel sözler için. Çok memnun oldum.
Fotoğrafların üzerine yazıyı "photoshop" programını kullanarak yazıyorum.

Betül... dedi ki...

çok severim biber dolmasını birde etli olursa hıımmm ellerinize sağlık...çok güzeeel :)
sevgiler betül:)

Zehra Gürgen dedi ki...

Müge dolmanın resmi çok canlı, gerçekten çok güzel..Etli dolmayı,zeytinyağlı dolmayı hernevisini çok severim.
Ahh anneciğim negüzel yapardı..
Tarifini pazardan dolmalar alınınca yapıp sanada haber vereceğim canım.
sevgiler

Selma - DUSBAHCESI dedi ki...

Ben birazda nar eksisi ekliyorum, harika oluyor. Fotograf super! Ellerinize saglik. Hollandadan sevgiler.

élif(keyf-i mutfak) dedi ki...

öyle iştah kabartıcı çıkmışlar ki foroğrafta yarınki menümde yerini aldılar:)tarifimiz aynı..damak zevkimiz de aynı demekki..emeğine sağlık canım..

Adsız dedi ki...

Müge merhaba, Büyük bir oteld çalışan komşumuzun eşinden öğrendiğimizi paylaşmak istedim.Dolmaları tencereye dizmeden önce çok az salça ve biraz unu yine çok az kavur ve suyunu ekle dolmaları diz.Daha yoğun bir suyu oluyo (sos gibi) servis yaparken tabakta daha göze hitap ediyo ve tadı daha güzel oluyo.Sayfana her gün bakan Filiz

tubanıntarifleri dedi ki...

Ellerinize sağlık, fotoğraf o kadar canlı ki imrenmemek elde değil:)
2gün önce soframızdaydı biber dolması çok da severim doğrusu hatta alıp,ayıklayıp buzluğa atarım içini hazırlayıp hemen koyarım çok pratik oluyor.sevgiler.

beyaz mendil dedi ki...

Görüntü harika ellerine sağlık.Ben 2 tanesini aldım ve gidiyorum:))

umut dedi ki...

Sevgili Müge

Yazdiklarin bana o kadar tanidik geldiki. Annenin yaptigi günlük yemekler bekarken cok normal gelirken, evlendikten sonra cok özel oluyor. Bende bir cok yemegi anne usülü yapmaya calisirim, hic bir zaman onun yaptigi gibi olmasada..

Sevgiler

nursel dedi ki...

canım müge,dolma harika görünüyo,ölçülerin de tam kararında her zamanki gibi,ben kuru biber yada yaş biberi fırında yapıyorum,enfes oluyo,üzeri de hafif kızarıyo,görüntü mükemmel oluyo.ellerine sağlık,etlisi de harika tabiiki...

anneminkizıyim dedi ki...

Canim Merhabalar, bu gün kendi blogumdaki arsiv icli köfte yorumlarini okur iken senin yorumun gözüme carpti ve esi hemsrim olan arkadasimi ihmal ettim dedim. Hemen bloguna ugradim ve bu harika dolmalarla karsilastim, miss gibi ellerine saglik, bende dolmanin etinin ince cekilmesine ve az konmasindan yaniyim. Inanirmisin bu gün carsidan biber aldim yarin icin biber dolmasi ve kabak dolamasi yapacam, ben hic sade biber olarak yapmadim, illa oglumun sevdigi sarma, benim ve esimin cok sevdigi, domates ve kabak da eklenecek. Keske tr deki gibi ufak patlican bulsaydim o da girerdi. Canim görüsmek üzere sevgiler...

Adsız dedi ki...

MERHABALAR MUGE HANIM BEN SIZE BIRSEY SORACAGIM AMA BU SERVIS TABAKLARINIZDAN BEN BIRTURLU BULAMIYORUM ANKARADA BIRCOK YERE BAKTIM AMA BULAMADIM BANA ONEREBILECENIZ BIR YER VARMI BU SALATA VE CEYTINLERI KOYDUKLARINI COK HOS

GELİNCİK MUTFAK dedi ki...

etli biber dolmasına bayılırım...çocuklar yemiyor... fazla yapamıyorum... senin dolmandan aldım...ellerine sağlık...
güzel bir hafta diliyorum...

Müge Hüner dedi ki...

Merhaba;
Daha öncede defalarca yazdığım gibi :) mutfak ile ilgili aksesuarlarımızı, ağırlıklı olarak,Paşabahçe yada Mudo Concept'den alıyoruz.
Bahsettiğiniz servisler de Paşabahçe den.

Sevgilerimle.

hülü dedi ki...

Müge hanım, çok alışık olduğumuz sizinde dediğiniz gibi bir yemek. Evlendikten sonra benimde farkına vardığım; çok pratik, lezzetli ve çalışan bayanı kurtarıcı bir nimet. İşin salça kısmını yazmamışsınız. Ben tencerede sıvı yağı biraz kızdırıp, salçayı hafif kavuruyorum. Biberleri dizdikten sonrada sıcak suyu tencereye döküp kapağını kapatıyorum :)) Tarif için teşekkürler. İçine domates koymuyordum, dün yeni yaptım biber dolması. Bir dahaki sefere içine domates rendesi koyarakda deneyeceğim. Ellerinize sağlık...

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Filiz ve Hülü;
Önerileriniz için çok teşekkür ederim.
Bizde pek yemeğin suyuna ekmek banma alışkanlığı olmadığı için, çok önemsemiyordum suyunu açıkçası.
Ama öneriler çok güzel, hem lezzetli olur hem de sunumu zengin olur.
Dikkate alacağım :)
Sevgiler.

selin06 dedi ki...

Müge Hanım, tarifinizi bu akşam aynen yazdığınız şekilde yaptım, tek fark taze nane yerine kuru nane koydum ve mükemmel oldlu. teşekkürler.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin