29 Kasım 2007

Lahana ve Yaprak Sarması

Lahana ve Yaprak Sarması

HER DAMAK TADINA UYGUN SARMA...
Blogumda fazla ana yemek yer almamasının nedenlerinden biride sevgili kayınvalidem biliyorsunuz. Sağolsun, ailedeki tüm bireylerin damak tadına uygun şekilde yemek pişirir. Bildiğimiz bir köfte harcından, maydanoz yemeyenler, biber yemeyenler, soğan yemeyenler diye ayırıp, herkes için ayrı ayrı hazırlar. Aynı şekilde sofrada her zaman 3-4 çeşit salata olur, kimisi biber yemez, kimisi havuç, kimisi soğan vs.. vs.. liste uzar gider. Ben yemek seçmenin yasak olduğu bir ailede büyüdüğüm içinde açıkçası eşim ve kardeşlerinin bu tavırları bana çok şımarıkça gelir, üzülürüm kayınvalidem için.
Hiç unutmam, çok küçükken bir gün sofrada yemek yiyoruz ve kardeşim, arnavut ciğerini sevmiyor, sevmemek ne kelime yutamıyor zavallı:( Birden sofrada ağlamaya başladı, Babam "Ne oldu ?" deyince "Yutamıyorum" demişti. Babam da "O zaman ablanında seninde bir yemek yememe hakkınız var, sen seçimini ciğer'den yana yaptın" demişti. Bende illa bir şey seçeceğim ya "Pırasa" demiştim. Şimdi babama çok teşekkür ediyorum her fırsatta iyiki bizi böyle yetiştirmiş, girdiğim her ortamda rahatlıkla her yemeği yer ve de tadının, tuzunun damak zevkime uygun olması dışında başka bir şart aramam.
Lahana ve yaprak sarması da yine kayınvalidemin herkesin zevkine göre ayrı ayrı pişirdiği yemeklerden. Eşim yemeğin içinde et sevmediği için, bir kısmını etsiz, eşi etli sevdiği için bir kısmını kıymalı , bir kısmını da tencerenin altına çorbalık kemikler koyarak yapıyor sarmayı. Ben tüm tencerelerden de ziyadesiyle yiyorum tahmin edeceğiniz gibi :) Şimdi sizlerle paylaşacağım tarif etsiz olarak hazırlanan dolma harcı.
Siz isterseniz bu şekilde (ki mükemmel oluyor) yada tencerenin altına kemik parçaları dizerek, yada bu ölçülerdeki malzemeye 200 gr. kadar kıyma koyarak hazırlayabilirsiniz dolmalarınızı. Hepsini de severek yiyen biri olarak ayrım yapamadan öneririm.

Malzemeler
  • 4 Su Bardağı Pirinç
  • 3 Orta Boy Domates
  • 1 Orta Boy Soğan
  • 1 Orta Boy Kırmızı Biber
  • 5 Adet Sivri Biber
  • 5-10 Dal Maydanoz
  • 2 Yemek Kaşığı (Tepeleme) Kuru Nane
  • 1 Yemek Kaşığı (Silme) Karabiber
  • 2 Yemek Kaşığı (Tepeleme) Biber Salçası
  • 1,5 Yemek Kaşığı (Tepeleme) Domates Salçası
  • 1,5 Su Bardağı Sıvı Yağ
  • Tuz

Yapılışı

  • Domates, soğan, kırmızı biber, sivri biber, maydanozu birlikte robotta püre haline gelinceye kadar çekin. Pirinci ve diğer malzemeleri ekleyin. Kaşıkla karıştırarak malzemelerin iyice karışmasını sağlayın.

Beyaz Lahana ve Kara Lahana Sarması yapmak için;

  • Bir tencereye bol miktarda su (makarna haşlayacak gibi) koyun ve 1 yemek kaşığı toz şeker ekleyin. Su kaynayınca, yapraklara ayırıp yıkadığınız lahanalardan 5-6 yaprak kaynar suya atın ve 1-2 dk. kaynatın. Fazla yumuşamadan hemen çıkarın ve lahana bitene kadar işlemi tekrarlayın.
  • Lahananın uç kısmına 1 yada 2 yemek kaşığı kadar (göz kararı) harçtan koyup, önce iki yanından içeri kıvırın, sonrada başından ucuna kadar yuvarlayarak rulo yapın. (Sigara böreği sarar gibi)
  • Tencereye bitişik olarak, ama çokda sıkıştırmadan dizin. Üzerini geçmeyecek kadar su koyun, önce normal ateşte, kaynayınca altını kısarak, kısık ateşte lahanalar ve pirinçler pişinceye kadar pişirin.

Yaprak Sarması yapmak için;

  • Temizleyip, bir poşete koyduğunuz yaprakları derin dondurucuya koyun. Kullanmak istediğiniz zaman çıkarıp, çözülmesini bekleyin. Maydanoz ve nane'yi buzluktan çıkarttığımız zaman oluşan yosunumsu kıvam normalde hoşumuza gitmez. Ama yaprak sarması için bu özelliği olumlu olarak kullanıyoruz:) Çözülünce yumuşayan yapraklar, kaynatmadan ve böylelikle vitamini lezzeti kaybolmadan kolaylıkla sarılabiliyor.
  • Buzlukta yaprağınız yoksa ve siz aynı gün sarma yapmak istiyorsanız, lahana sarmasındaki kaynatma işlemini yapmalısınız. Sarma, dizme ve pişirme şekli de lahana sarması ile aynı.

27 yorum:

Yasemin dedi ki...

bayilirim sarmanin her turune, etli etsiz zeytinyagli hic farketmezz. sarma olsun bizim olsun :) bu arada Allah kayinvalidene peygamber sabri vermis vallahi bravo! benim bi arkadasimdada vardi boyle bi durumda, evde 3 farkli cesit makarna piserdi.. biri cubuk sever, biri fiyonk, biri burgu diye.. gelde delirme :)
ellerine saglik canim!!!

~Semra Mutfakta~ dedi ki...

Dünya üzerindeki hiçbir lezzeti değişmem güzel yapılmış bir sarmaya helede lahana ve yaprak oooooffff çok cnm çekti.ellerine sağlık cnm.bizede göz ziyafeti yapmak düştü:(

Unknown dedi ki...

Kayınvaldenin ellerine sağlık Mügecim ama işi zor valla herkesi tek tek memnun ediyor...Bende yemek seçen biri olarak malesef biraz zorlandığım zamanlar oluyor dersem yalan olmaz..Ama en güzeli seninkisi...Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Biz her ne kadar kaynana çatlatmaya meyilli tarifler uygulamaya çalışsakta , farkında mısın eski kadınların parmakları çooookkk daha marifetli ve lezzetli oluyor..Mümkün değil o kadar muntazam sarayım o dolmaları ve eminim mümkün değil kalabalık hane halkının her bireyi için ayrı tas kaynatayım....
En az benim kadar şanslıymışsın kaynana konusunda Müge bacı..O mübarek ellerinden öpesin , bi lahanadan bi asmadan aldım haberin ola........

kuzine dedi ki...

Olmaz ki böyle dolma saranı olan var, saranı olmayan var ama :))

Bu tam Karadeniz usulü dolma olmuş, annem de tencerenin altına bir parça kemikli et koyar, kayınvalide sanırım Karadenizli. Çok şanslı gelinsin Müge :)) teyzenin ellerine sağlık.
Yemek seçmem ama bu sarmalara da hiç dayanamam.

inci dedi ki...

Canım kayınvalidenin işi çok zor....şaşırdım kaldım:)ben de çocuklara haksızlık yapıyormuşum:))sarmalar müthiş görünüyor...hele yoğurtla:)ellerinize sağlık....

Ferah Gülşen dedi ki...

Mügecim elinize sağlık valla. Bende zeytinyağlı değilde etli sarmaya bayılıyorum. e tabii ki üzerine yoğurtla. Benim eşim, elbetteki kayınvaldemin etkisi büyüktür o da yemez çünkü, yoğurtla yemez dolmayı. Bense yoğurtsuz yemek yemem değil sadece dolma:). Neyse konumuz yoğurt değil elbet :).

Böylesinide denemeye değer sanırım.

Kevser - Elda'nin Annesi dedi ki...

Canim benim ya, nasil ugrasmis ve üsenmeden herkesin damak tadina da uygun olsun diye ugrasmis kayinvaliden. Kendisinin ellerine saglik diyorum ve size de afiyet olsun.

Selam ve sevgilerimle..

Burçin'in Denemeleri dedi ki...

Yemek seçmenin yasak olduğu bir ailede büyüdüm demişsin ya Müge'ciğim, bu çok hoşuma gitti. Şimdi biz de her ne kadar çocuklara karşı öyle bir uygulama yapmaya çalışsak da ne yazık ki başarılı olamıyoruz. Bu işin sırrını öğrenmek isterim doğrusu :)
Kayınvalideni de gerçekten tebrik ediyorum. Her damak tadına göre aynı yemeği farklı sunmak sabrını gösterdiği için. İyi ki varlar hayatımızda.
Sevgiler,

Gönül dedi ki...

canım ellerinize sağlık harika olmuşlar.kayınvalideni tebrik etmek lazım herkesin damak tadına göre ayrı ayrı yapıyor olmasından dolayı...Allah bizlerede nasip etsin öyle kaynanalar ama cadaloz olmayanından dimi ama:))) sevgilerimle

Aynur dedi ki...

Offf yaa sarmanin her sekli sevilmezmi yaaaa sunlarin guzelligine bak :))
Valla harika gozukuyorlar

www.aynurdantarifler.blogspot.com

Adsız dedi ki...

Mügecim alakan için çok teşekkür ederim senin tariflerde çok can alıcı sık sık geleceğim canım sevgiler

DİDEM ÖZCAN dedi ki...

Sizin ve kayınvalidenizin ellerine sağlık.
Biz de de benzer durumlar yaşanır, biri et yemez, biri yağ yemez derken; aynı yemekten 3 çeşit pişer:))
Kayınvalidenizi çok iyi anlıyorum ama insan sevdiklerine yapınca zevk alıyor gerçekten, eziyet olarak görmüyor:))
Sevgiler...

MUTFAKISTAN dedi ki...

Sarmalar harika olmus afiyet olsun sevgiler

NiNo dedi ki...

ellerine saglik bayilirimmmmmmmmmm

DAMLA dedi ki...

Merhaba,
sessiz takipçinizdim ama sarmaların resmini görünce dayanamadı.
Lahana ve yaprak , ikisi de benim favorim walla...
Bu arada kutlarım fotoğrafını da mükemmel çekmişsiniz...
Sevgiler

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Dostlar;
Hepinize yorumlarınız için tek tek teşekkür ediyorum.

Kayınvalidemden sizlere mesaj var;

"Güzel sözleriniz için hepinize tek tek teşekkür ediyorum. Beni çok mutlu ettiniz.Çok gururlandım. Umarım dener ve beğenirsiniz. Anne olmak sanırım sabrı ve dayanma gücünüde beraberinde getiriyor, bana hiç zor gelmiyor, herkese ayrı ayrı yemek yapmak.Tam tersi keyif alıyorum, hepsi beğenerek yedikçe. Hepinize tekrar teşekkürler ve sevgiler."

Adsız dedi ki...

ellerinize sağlık bende çok severim sarmayı
birşey sormak istiyorum kaynama suyuna toz şeker koymuşsunuz 1 yemek kaşığı ilk kez duydum da neden koyuluyor acıklarsanız çok sevinirim

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Akkuş;
Kayınvalideme sordum, en önemli nedeni lahanın gazını alması imiş. Lahana gazlı bir sebze olduğu için suyuna bir acılık bırakıyormuş ve şekerde bu acılığı alıyormuş. Buruk bir tadı olmasını önlüyormuş.
Sevgiler

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Kardeşini çok iyi anlıyorum, bir başka ciğer ve bilimum diğer sakatatları yiyemiyen biri olarak:) et türlerinden yana benim liste epey uzun, sebzelerden de bir tek dereotu ile aram yoktur. Blog camiasına duyrula:)))))

Ebru dedi ki...

Merhaba Sevgili Muge. Ben blogunuzu biraz gec kesfettigim icin sarmayi bugun deneme sansim oldu. Yillardir aradigim zeytinyagli yaprak sarmasi tarifini bulmami sagladiginiz icin oncelikle sana ve sonra da tabii ki kayinvalidene cok tesekkur ederim. Gercekten nefis oldular...

Adsız dedi ki...

robottan çekmesek olmazmı

Müge Hüner dedi ki...

Adsız;
Malzemelerin iyice özleşmesi için robottan geçirmekte fayda var. Yinede siz bilirsiniz.

Sevgilerimle.

Adsız dedi ki...

müge'cim, bayılıyorum sana ve tariflerine.. ellerinize kollarınıza sağlık.ben de sarma için delirenlerdenim.bu tarifte sanırım sarmadan önce harcı kavurmak yok değil mi? etli sarmalarda çiğden sarar annem genelde. mutlaka deneyeceğimm:) sevgiyle, sağlıkla kal arkadaşım
ESRA

Adsız dedi ki...

İyi geceler şunu öğrenmek istiyorum bu tariften zeytin yağlı sarma olurmu olursa neyi eklemem neyi çıkarmam gerekir mesela
1-sıvıyağ yerine aynı ölçüde zeytinyapımı ekliyecem 2-şeker ekliyecekmiyim 3-nekadar yaprak kullanıcam yaprağı marketten salamura pakette alıcam onu nasıl yapıcam kusura bakmayın amacım sizi yormak değil sadece bayramda eşime zeytinyağlı dolma yapmak istiyorum gözleri yerinden çıksın diye sizin tarifleriniz genelde tam tutuyor o yüzden yardım istedim şimdiden teşekkür ederim

Adsız dedi ki...

birde tuz ne kadar kullanılıyor bu çok önmeli benim yemeklerde tutmuyor çünkü

Müge Hüner dedi ki...

Merhaba;
Zeytinyağlı yaprak sarması için blogumda ki Zeytinyağlı Dolma tarifini tavsiye ederim.
O tarife göre iç harcını hazırlayıp, yaprak sarma da yapabilirsiniz.
Sevgiler:)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin