29 Kasım 2011

Sodalı Açma

Sodalı Açma

SES SES DENEME BİR İKİ… :)
Yukarıdaki cümleyi okurken, kalabalığın karşısında, aynı zamanda pat pat mikrofona vuran, bir yandan da “acaba sesim gidiyor mu?” diye şaşkın şaşkın bakan bir Müge hayal edin. :)
İnanın aynen o durumdayım.
Ses verenleri maillerden, yorumlardan duyuyorum ama ses vermeyip sadece ziyaret eden, “bugünde yeni bir şey yok” deyip kızan diğerlerini de, işte o elimde mikrofonla karşılarında durduğum kalabalık olarak hayal ediyorum. :) 
Oradasınız, biliyorum ama sıkıldınız, daha aktif, daha sık güncellenen, yeni yeni denemeler yapıp, fikirler sunmaya çalışan bir blog sahibesi istiyorsunuz.
Haklısınız. :)
Hiç bahanelere sığınmayacağım. Çok yoğunum, bayramdan bu yana haftanın yedi günü çalışıyorum, gecem gündüzüme karıştı, mutfakta doğru dürüst bir şeyler pişmeyeli günler oldu filanda demeyeceğim. :)
İhmal ediyorum ötesi yok, sırf blog uzun süre aynı kalmasın diye gecenin bir yarısı kek pişiren Müge uzun zamandır yok. :)
Son yazılarımın tamamında sözler vermişim hep, şöyle aktif olacağım, böyle sık yazacağım vs.
Bunu da yapmamaya karar verdim artık, üzerime gereksiz bir sorumluluk yükleyip, blogumu hobi olmaktan çıkarıp, bir görev haline sokuyor bu sözler.
Ne zaman fırsat bulursam o zaman yazacağım. :) Anlaştık mı? :)

İşte bu nedenle, Kıbrıs tatili fotoğraflarını düzenlemeyi ve yayınlamayı beklemeden bu lezzetli açmaları paylaşmak istedim sizinle.
Kıbrıs’tan geldiğimden beri iki kez yaptım, severek yedik. Bir türlü fotoğrafı çekilemedi yoğunluktan.
Önce gezi fotoğrafları yayınlarım sonra bir daha yapar, güzel bir fotoğraf çekmesini isterim eşimden ve yayınlarım diye düşünüyordum ama vazgeçtim.
Beklemeye gerek yok ve elimdeki fotoğraflarda gayet güzel lezzetini yansıtıyor. :)

Açmanın yumuşacık, pufur pufur bir hamuru var. Çok el oyalayıcı değil ve en önemlisi çok bereketli.
Hamuru ikiye bölüp, hem peynirli hem sade hazırlayabilirsiniz.
Şekil olarak ben minik rulo yapıp, klasik açma şekli verdim. Uğraşmak istemezseniz, direk top top hazırlayabilirsiniz. Aynı şekilde peynirliyi de… İster içine peynir koyup yuvarlayarak isterseniz peynirli rulolar yaparak. Dilim döndüğünce tarifte anlattım şekillerini.
Kuru maya; instant olduğu için, direk hamura karıştırabilirsiniz aslında ama ben kendisine yaş maya muamelesi yapıyorum ve ılık süt ve şeker ile biraz kabartıyorum, kesinlikle daha güzel oluyor bana göre…
Tarifi temize çekerken fark ettim ki Gizem’de aynı şekilde yapmış. E aklın yolu bir… :)
Şimdilik bana müsaade, biraz da diğer blogum ile ilgilenip sonra işlere devam etmeye...

Malzemeler
  • 1 Su Bardağı (200 ml.) Süt
  • ½ Su Bardağı (100 ml.) Zeytinyağ
  • 100 gr. (yumuşak) Tereyağ
  • 1 Şişe (200 ml.) Soda
  • 1 paket Kuru (instant) Maya
  • 2,5 Yemek Kaşığı (silme) Toz Şeker 
  • 1 Tatlı Kaşığı (tepeleme) Tuz
  • 4-5 Su Bardağı (yaklaşık 600gr.) Un
  • 1 Tatlı Kaşığı Mahlep (isteğe bağlı)


Yapılışı
  • Ilık süt, şeker ve kuru mayayı bir yoğurma kabına koyun ve biraz karıştırın.
  • Üzerini bir kapak ile kapatarak 10 dk. kadar bekleyin.
  • Karışıma zeytinyağ ve erimiş tereyağını ekleyin, biraz karıştırın.
  • Oda sıcaklığındaki sodayı açın ve tuz ile birlikte ekleyin, biraz daha karıştırın.
  • Ayrı bir yere üç-dört su bardağı kadar unu eleyin.
  • Elenmiş unu yavaş yavaş karışıma ekleyin ve bir yandan yoğurmaya başlayın.
  • Mahlep ekleyecekseniz bu aşamada ekleyebilirsiniz.
  • Oldukça yumuşak ama ele yapışmayan bir hamur oluncaya kadar un eklemeye ve yoğurmaya devam edin.
  • Hamur toparlandığında un eklemeyi bırakın.
  • Üzerini bir kapak ya da mutfak havlusu ile örtün ve mayalanması için, oda sıcaklığında, yaklaşık 1 saat dinlendirin. Mayalanması tamamlandığında hamur en az iki katına çıkmış olmalı.
  • Hamuru limon büyüklüğünde bezelere ayırıp, her bezeyi rulo haline getirip hafif bir düğüm atar gibi şekil verin ve yağlanmış tepsiye dizin.
  • Peynirli yapmak isterseniz; bezeyi yarım cm. kalınlığında açın, üzerine kıyılmış maydanoz ve ufalanmış peynir serpin. Hamuru rulo yapın ve 2şer cm. kalınlığında kesin. Parçaları yatay olarak yağlanmış tepsiye dizin.
  • Üzerlerine yumurta sarısı sürün ve susam, çörek otu ya da haşhaş tohumu serpin.
  • Biraz daha mayalanması için açmaları tepside –fırına vermeden önce- yarım saat daha bekletin.
  • Önceden ısınmış 180 derece fırında 25-30 dk. üzeri ve altları iyice turuncu oluncaya kadar pişirin.

Sodalı Açma

44 yorum:

Unknown dedi ki...

nefis gözüküyorlar..denenmeli en kısa sırada..sevgiler..

zühra dedi ki...

Yemede yanında yatttt.
ellerine sağlık.

Lezzet Karnavalı dedi ki...

Açmalar süper görünüyor,eline sağlık:) Bence de üzerindeki baskıyı atıp,canın ne zaman istiyorsa,ne zaman vakit bulabiliyorsan o zaman yaz.. Burası görev yeri değil ki, zaten yeterince itinayla yazıyorsun,biz de keyifle okuyoruz:)
Kocaman sevgiler..
Gül

Mutfak Dili dedi ki...

Çogu insan vardir ne kadar ugraşır ama hiç sonuç alamaz. Masallah sizin elin ayarı çok güzel ve hepsi bir bir birinden güzel tatlar.
Bizim oralarda elinde beni olan kadın güzel yemek yapar derler. Kontrol edin elinizde veya elinizin bilek kısmında ben varmı...)))
Sevgiler..

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Mutfak Dili;
Öncelikle ilahi! diyorum güldürdünüz beni.
Ve şimdi de sıkı durun diyorum çünkü avucumun içinde kocaman bir ben var! :)
Üstelik bu ben doğuştan değil, sonradan oluştu elimde.
Ve bende kendim bileli değil evlendiğimden beri yemek yapıyorum :)
Yani bu ben olayında ciddi ciddi bir doğruluk payı var :)

Öpüyorum sizi
Sevgilerimle....

Unknown dedi ki...

mügecim seni takip etmeyi seviyorum yni birşey olsun olmasın eskilerlede idare ediyorum bu açmanda çok güzel eminimki tada öyle çünkü senin tarifler tam kıvamında oluyor
ellerine sağlık
sevgiler:)

u.aydin dedi ki...

ellerine saglik.cok leziz gorunuyor.afiyetle

cerenim.com dedi ki...

hemen yarin yapaagim ve mesaj atarim nasil oldugunu

anne eli gibi dedi ki...

ellerine sağlık müge ablacım ,nefis görünüyor,tarifini aldım bile..

nilgün dedi ki...

slm Muge'cım açmalar gerçekten guzel gorunuyor ellerıne sağlık ılk fırsatta deneyıp yazıcam dıcem ama ben sonucu tecrubelerıme dayanaraktan yazayım arkadaşlar super olmuş mutlaka deneyın

Aişe Şebnem dedi ki...

Merhabalar,

Acaba yeni bir şeyler var mı diye hergün bloga girenlerdenim bende : Tarif olmasa da yazılarınızı okuyorum..
"Bundan sonra ki yazısında artık tarif verir" diyorum :)

Teşekkürler, Nefis görünüyor en kısa zamanda deneyeceğim..

Sevgiler..

BEDİA KUKUL dedi ki...

eldeki ben olayına katılıyorum, bu arada ben de yay burcumusunuz diye sormak istiyorum, son olarakta y
andaki ne aramıştınız kısmında bir sorun var sanırım.

eda dedi ki...

yazinizi okuyupta yorum gondermemek mumkun mu ? gulmekten patladim Vallahi ! her ne ise cok lezziz seyler yapiyorsunuz bazen yorum gondermesem de taktir ediyorum yahu ! hi hi hi ! basarilar ! bir gözüm sizde haberiniz olsun bakin ha !...

Nur... dedi ki...

Oh nihayet Müge Hanım. Uzun süredir meraktaydım açıkcası nerelerdesiniz diye. Hoşgeldiniz sefalar getirdiniz. Açmalar nefis görünüyolar en kısa zamanda deniycem. Nur...

Girls On Blog dedi ki...

Sizin tarifleri çok seviyorum...sorunsuz oldugu ve lezzetli oldugu için...en çok yaptıgım havuçlu kekiniz:)) Tuzlu konusunda çok zayıfım..özellikle mayalı şeylerden bi korkarım nedense:)) bunu denicem...sevgiler

Mutfak Dili dedi ki...

Muge hanım zaten insan vucudunda olusan bir çok ben doguştan olmuyormuş sonradan oluşuyor .
Avucunuzdakı benin işaretide de sonradan yemek güzel yemek yapacagınız anlamına geliyor.
Vallah ben ataları bazen eleştiririm. Bu defa bende onlara 100 üzerinden 90 verdim. Dogru demişler.
Sevgiler..

feride dedi ki...

elerine saglık müge ablacım bekledım tarıfı yayınladınız kac gundur acıp bakıyorum acaba tarıfı yazacakmısınızdıye sonunda yayınlandı tesekurler :))

Eya dedi ki...

Özlüyoruuuuum....Yazilarini...tariflerini...sofralarini....SENI özlüyoruuuuum iste....

zehra

Serap dedi ki...

Merhaba Müge Hanım açmalar harika görünüyor. ben de ilk fırsatta yapıp sonucu paylaşıcam inşaallah. Yalnız size bir sorum olacak bu tarz hamur işlerinin fotoğraftaki gibi kızarması için üzerine sürdüğümüz yumurtanın içine bişey koymaya gerek var mı ?

Adsız dedi ki...

nefissss görünüyorlar...hergün kendime söz veriyorum aç karnına yemek bloglarını gezme diye:( ...
sevgiler

fatosun mutfagından... dedi ki...

mis gibi..ışıl ışıl...ellerinize sağlık..sevgiler

Unknown dedi ki...

Hoşgeldiniz :)
Hemen yan taraftaki o sıcacık gülümsenizin olduğu fotoğrafla,elinizde mikrofon eşliğinde sizi zihnimde canlandırmak,ciddi ciddi sizinle karşılıklı diyolog halindeymişiz hissi verdi bana.:)
Zaten hayal edin demeseniz bile,o sıcacık cümlelerle insan kendisini koyu bir muhabbetin içerisinde buluveriyor..
Hem kızamayız ki size..:)
Sadece merakla bekleriz sizden haberleri,tarifleri..
Elleriniz,yüreğiniz dert görmesin..
Sevgilerimle..

gülşen dedi ki...

beğendim en kısa zamanda denemeliyim

Deniz dedi ki...

Merhaba, ellerinize sağlık hepsi çok güzel görünüyorlar. Ben de sizi beklerim bloğuma. Sevgiler.. :)

www.LensMarket.Com

Tümay Öztürk dedi ki...

Ya bir de o mahlep yok mu? Heryere yetiyor. fırından bile kokusu uzun süre çıkmıyor ve ben buna bayılıyorum:) Ellerine sağlık Mügecim:)

Elif'in defterinden (mndlna) dedi ki...

Bunu ortasından bölük sakallı yapsak bir de güzelce çay demlesek yanında ne güzel olur di mi:) Ellerinize sağlık, çok güzel gözüküyorlar.

Adsız dedi ki...

Merhaba. Tarifinizi görür görmez denemem gerektiğini düşündüm ve bu sabah kahvaltı için yaptım. Zor beğenen annem bile beğendi. Teşekkürler..

Unknown dedi ki...

açmanı denedim her zamanki gibi tam kıvamındaydı:)teşekkürler ellerine sağlık tekrardan
bazen seni arkadaşımsın da her gün görüşüyormuşuz gibi merak ediyorum:)ne yapıyor diye çok özletme kendini
sevgiler canım.

durutarifler dedi ki...

Muhteşem muhteşem
mutlaka denenecek
Ellerine sağlık
Sevgiler

A. Cetin dedi ki...

Kek, pasta yapmayi cok seviyorum ama hamur islerinden korkuyorum. Nedense hamurlarim bir turlu kabarmiyor.
Ama karar verdim sizin acma tarifini deneyecegim. Bu arada benim blogum 1haftalik, daha cok acemiyim ama sizin gibi birinin bir goz atmasina cok sevinirim. Bu arada ben sizin siteyi sessizce takip edenlerdendim ilk defa yaziyorum.
Allah yolunuzu acik etsin, sevgilerimle

(www.mutfaktahayalgucu.blogspot.com

canikom dedi ki...

harikaaaa

ayla dedi ki...

Merhaba Müge Hanım,
Tarifinize aynen uydum ve sodalı açmalarım 1 saat önce fırından çıktı. Tadları o kadar güzel ki, insanın yedikçe yiyesi geliyor! Denemeyi düşünen herkese hiç vakit kaybetmemelerini öneririm! :) Teşekkürler!

Unknown dedi ki...

Muge Hanim merhabalar..
Tariflerinizi buyuk bir begeni ile takip ediyorum. daha once de size yazmistim ama bu sefer size bir sorum olacak! Yardimci olursaniz cok sevinirim! sizin pandispanya tariflerinizi aynen yapiyorum fakat tadi herseyi tam olmasina ragmen pandispanyanin ortasi icine cokmus oluyor :( bu konuda ne yapmam gerek acaba? renkliimutfak.blogspot.com simdiden tesekkurler

Burcu dedi ki...

Müge hanım bu sabah kahvaltı için eşim ve minik kızıma sürpriz olsun diye erkenden kalkıp yaptım,çok güzel oldu.Ama pastane açması gibi yumuşacık puf puf değilde biraz sert oldu.Tarife aynen uydum ancak benim hamur beklerken 2 katına çıkmadı sanki.Yumuşacık olması için ne yapmalıyım,instant maya yerine yaş maya kullansak istediğim gibi olurmu acaba? Tariflerinizi sürekli uyguluyorum,süpersiniz.Teşekkürler.

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Burcu;
Yumuşaklığın kıvamı tamamen un ile ilgilidir.
Unu mümkün olduğunca az eklemelisiniz.
Çok yumuşak bir hamur olmalı.
Mayalanmadaki sorunda muhtemelen ortamın biraz serin olmasındandır.
Kışın bazen bende kaloriferin üzerine koyuyorum kabı o zaman daha güzel mayalanıp, kabarıyor.
Aklınızda olsun :)

Sevgilerimle...

Unknown dedi ki...

Muge Hanim tekrar merhabalar..
benim mailime burcu hanima yazdiginiz cevabiniz geldi, zannedersem bir karisiklik oldu. Mumkunse sizi tekrar rahatsiz ediyorum ama pandispanya icin cozum onerinizi merakla bekliyorum.
renkliimutfak tekrar tesekkurler

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Sinem Hanım;
Herhangi bir karışıklık yok. Burcu hanıma kendi sorusunun yanıtını vermiştim.
Sizin sorunuzun yanıtı; pandispanya dosyasının altındaki yorumlarda mevcut aslında.
Daha önce pek çok kez benzer soruları yanıtladım orada.
Pandispanyanın çökmesinin sayısız nedeni olabilir.
Şu an için "direk şu olabilir" diye bir şey söylemem çok zor.

Sevgilerimle...

kirazzade dedi ki...

Bakar mısın bakar mısıııınnn :)
http://kirazzade.blogspot.com/2011/12/yumusack-mmmmmmsr-ekmegi.html

Nihan dedi ki...

Muge hanim ben de acma tarifinizi yas maya kullanarak denedim,yumusacik oldular,tadi da cok guzel oldu,hatta yapisimin uzerinden 2 gun gecti hala yumusaciklar,tarif icin tesekkur edyrm,iyicalismalar:)

Buket dedi ki...

Sevgili Müge,sodalı açma tarifini denedim.Gerçekten harika oldu,yumuşacık ve çok lezzetli...Tadına bakan misafirlerimin de çok hoşuna gitti.Her gün merakla seni takip ediyorum.Yeni,farklı birşeyler var mı diye,ellerine sağlık.Bu güzel paylaşımların için bir kez daha teşekkürler...

melda dedi ki...

mügecim açmalar şuan fırında pişiyor. hamur öyle güzel şekil aldı ve kabardı ki, tadına bile bakmadan yorum yazmak istedim.
senin tarifleri gözüm kapalı yapıyorum. çok teşekkürler :)

Ayşegül dedi ki...

Müge hanım, kızımın doğum günü için menü oluştururken tarifinize rastladım.Doğum gününden öncede denemek istedim.Çalıştığım için ancak gece saat 11'de fırına verebildim ve üst kat komşumu kapımın önünde tabağıyla beraber buldum.Ertesi gün diğer komşularımdan şunu duydum 'dün biri bir poğaça yapmıştı've dün akşam tam üç tepsi yaptık.Çünkü 1 tepsinin yapılmasıyla bitmesi bir oldu.Menümü sitenizden oluşturdum.Sofranın bir fotğrafını da size göndereceğim inşallah.Emeğinize sağlık,teşekkürler...

nesli dedi ki...

Bende sizi sessizce takip edenlerdenim basarilariniz dilerim sonsuz olur ne güzel bir gurur bi bayanin böyle el emegiyle yükselmesi berlinden selamlar ......:)

Oğuz dedi ki...

Biliyorum şuan blogunuz ile uzun uzun ilgilenemeyecek kadar meşgulsünüz ve tatlı bir telaş içindesiniz :), Allah mutluluğunuzu sonsuza dek daim eder inşallah.
Bir süredir mayalı poğaça tarifi arıyordum, bugün bu tarifi denemeye karar verdim. Az önce fırından çıktılar ve 20dk içinde neredeyse tükendiler :)Ne yalan söyleyeyim, hayatımda yediğim en lezzetli mayalı poğaçalardan biriydi ve bu lezzeti 22 yaşında genç bir erkeğe bile yakalata biliyorsanız eğer, bu başarıda sizin de çok büyük payınız olduğunu düşünüyorum. Böyle güzel tariflerle biz takipçilerinizi ve bizim çevremizdekileri mutlu etmeyi başarıyorsunuz. Bana kalırsa işte bu yüzden çok seviliyorsunuz :)
Tarifi bizimle paylaştığınız için gerçekten tekrar teşekkür ederim. Bu mesajı ne zaman okuyabilirsiniz bilmiyorum ama ben yine de minnettarlığımı dile getirmek istedim.
Hoşça kalın.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin