28 Nisan 2007

İçli Köfte

İçli Köfte

CEVİZ OLMADAN BİLE HARİKA :)
Bu nefis lezzeti en son, dün akşam eşimle canımız çektiği için yedik :)
Çok kıskandıran bir cümle oldu farkındayım ama biz, içli köfte buzluğunda genellikle hep bulunan ve ne zaman canımız çekse kızartıp yiyebilen şanslı kişilerdeniz :)
Ailenin "Hünerli Bayanlar"ı zaman zaman bir araya gelir ve bir gün boyunca uğraşarak, bu nefis köftelerden bol miktarda hazırlarlar.
Bende bu seferki yapılışın tarifini sizlerle paylaşmak istedim.
Hamuruna katılan irmik, hem inanılmaz bir lezzet hemde çıtırlık veriyor. Patates ise kolay şekil almasını sağlıyor.
Uzun yıllar boyunca ve abartısız yüzlerce kez yapılıp, ikram edildikten sonra oluşan bu tarifi beğeneceğize eminim.
İçli Köfte; bu tarif ile o kadar güzel oluyorki, normalde içinde olması gereken ceviz, ağır bulunduğu gerekçesi ile konulmadığı halde, eksikliği hiç farkedilmiyor :)

Malzemeler

Hamuru için;
  • 3 Su Bardağı (köftelik) İnce Bulgur
  • 2 Adet Kuru Soğan (Rendelenmiş)
  • 100 Gr. (yağsız) Kıyma
  • 2 Adet (küçük boy) Patates (Haşlanmış, ezilmiş)
  • 3 Yemek Kaşığı Pul Biber
  • 1,5 Yemek Kaşığı İrmik
  • 1,5 Yemek Kaşığı Un
  • 1 Tatlı Kaşığı Tuz

İç Malzemesi için;

  • 500 Gr. (orta yağlı) Kıyma
  • 500 Gr. Kuru Soğan
  • Pul Biber
  • Tuz, Karabiber

Yapılışı

  • Bulguru yarım su bardağı su ile ıslatıp, yumuşatın. Rendelenmiş soğanı, kıymayı ve pul biberi de katıp yoğurun.
  • Haşlayıp püre haline getirdiğiniz patatesi, irmiği, un ve tuzuda ekleyip hamur özleşinceye kadar iyice yoğurun.
  • Kıymayı ve minik minik (yemeklik) doğranmış soğanları bir tavada kavurup, tuz ve biberini ekledikten sonra soğumaya bırakın.
  • Hamurdan mandalina büyüklüğünde parçalar koparıp, yuvarlak veya oval mümkün olduğunca ince bir şekilde oyun.
  • Bir kaşık kadar iç malzemeden koyup, kapatın.

NOT 1: Köfteyi taze iken yada buzluktan çıkarıp kızartabilirsiniz, her iki durumda da oldukça bol yağda ve ikişer ikişer hafifçe karıştırarak kızartmanız gerekiyor, yoksa yağ soğuyup köfteleri çatlatıyor.

NOT 2: Köfteyi buzluktan çıkartıp, kızartacaksanız oda sıcaklığında bir süre bekletin yada mikrodalga fırında buz çözdürme işlemi yapın. Kızgın yağ, dış kabuğun hemen kızarmasını sağlıyor ama içi soğuk kalabiliyor.

23 yorum:

NiNo dedi ki...

bu da muhtesem ellerinize saglik bende cok severim ama sadece 1 kez yaptim :d

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Nino;
Sen bana göre çok hamaratsın o zaman, ben denemedim bile sadece dolaptan çıkarıp kızartıyorum:) Sevgiler.

KY dedi ki...

merhaba müge abla,
herkes sana ne kadar marifetlisin diyor ama bilmiyolar ki kilisli bir aileye gelin olmak öle kolay değildir, elinden gelsede gelmese de hamarat olmalısın.. (:çünkü
güneydoğu mutfağına hiç kimse kayıtsız kalamaz sanırım..

bu arada bende birkez içli köfte yaptım adanalı bir tanıdığımızın yardımıyla, daha doğrusu onun yanında yamaklık yaparak öğrendim bu köfteyi yapmayı(: ama biz yaparken bulgurlu kısmını tamamen kıyma kullanarak yani patates kullanmadan yaptık.. sanırım köftenin ismi aynı olsada yapılan yöreye göre kullanılan malzemelerde, şekillerinde ve pişirme yöntemlerinde farklılıklar olabiliyor..

Türk etkinliği için çok ideal bir tarif olmuş.. Ellerine sağlık..

Görüşmek Üzere...

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Kübra;
Söylediklerinin her kelimesine katılıyorum. Güneydoğu mutfağı kayıtsız kalınacak gibi değil, şahane. Bende şimdilik yiyerek ve yayınlayarak katkıda bulunuyorum:)
Sen bana göre çok daha hamaratsın, hiç değilse yapmışsın. Darısı başıma, sevgiler canım.

Adsız dedi ki...

mügecim içine ne kadar veviz ve maydanoz koymam gerekir cevplarsan sevinirim misafirlerime yapıcamöpüyorum seni

Müge Hüner dedi ki...

Handan Şekerim;
Göz kararı desem bana kızarmısın :))
Damak zevkine göre koy bence ama benim fikrimi sorarsan yarım su bardağı iri kıyılmış ceviz ve yarım demet maydanoz gayet iyi olur canım.
Öperim.

Adsız dedi ki...

mügecim sana kızarmıyım tatlım senin fikirlerin benim için cok önemli teşekkür ederim allah razı olsun senden

ayten dedi ki...

yani süpersin seni uzun zamandır takip ediyorum. Özellikle pandispanyalarını denemek istiyorum birde cesaret edebilirsem içli köfteyi yapacağım bu tarif aklıma yattı çok teşekkürler.

Adsız dedi ki...

mrb,benim bildiğim bütün içli köfte tariflerinde kızartmadan önce haşlanıyor köfteler,siz direkt kızartıyorsunuz bulgurlar çig kalmıyor mu haşlanmadığı için?flz

Hande dedi ki...

Mügecim bugün denedim içli köfte yapmayı, daha doğrusu hem içli köfte hem oruk. İkisini de yarım ölçü yaptım. Orukta başarılıydım. Gel gör ki içli köftenin kabuğunun kıvamını tutturamadım. Sanırım yarım ölçü yapmamla ilgili ve daha önce hiç içli köfte yapılışını görmememle:) İlk denemelerim yuvarlak oldu. Sonra hünerli bayanlar gibi oval yapmak istedim, bu sefer içli köfte değil de, içi dışına çıkmış köfte şekli verebildim:) En sonunda elim biraz daha alıştı ve mini oval köfteler yapabildim, hamuru parmağıma sararak, içini oymayı pek beceremedim hamur toparlanmadığı için. Biraz da su katmıştım kıvam verebilmek için, bu sefer de taze taze kızartmak istedim. Sanırım dinlerdirmediğim için, köfteler infilak etti kızartırken:)Pek öyle altın sarısı da olmadı sizinkiler gibi. Ama tadı çok güzel oldu. Bir daha ki denemede daha iyi olacağını sanıyorum. En azından bu kadar maceralı olmaz:)) Sormak istediğim, dış kabuğunun hamuru nasıl bir kıvamda olmalı? Çok mu yoğurmak gerekiyor acaba?
Sevgiler..

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Hande;
Hamura eklenen patates ve irmik, hamura sertlik vermeyi sağlıyor. Bir miktar su katılabilir belki ama ustalarından duyduğum kadarı ile sadece ellerimizi ıslatmak için.
Ayrıca iç malzemeyi hazırladıktan sonra bir süre, tel süzgeçte bekletip, soğanlı harcın, iyice suyunun süzülmesini sağlıyorlar.
Su hamuru çatlatıyormuş çünkü kızarırken.
Umarım bu bilgiler işine yarar bir sonraki yapışında.
Benim de feci canım istedi şimdi :)

Çok sevgilerimle...

Şenay dedi ki...

Canım bizde yani Hatay'da içli köfteye oruk denir aslında.İçli köftenin dışına da aslında yağsız dana eti kıyması konur.Ama ekonomik olsun diye tavuk göğsü kıyması da koyan var.Patatesli de olur tabi.İçine yumurta konursa köftesine yani dağılmama riski artar.Hamur daha iyi tutar.1 yumurta kırarlar unla birlikte.Birde oymasını bilmeyen veya oyma makinesi olmayanlar için tabakla yuvarlak açılıp arasına cevizli kıyma konup tekrar tabakla 2.yuvarlak açılarak üstüne konup(Hacıoğlu lahmacunda lezzet topu )diye sattıkları varya öyle oluyor ve de çok güzel oluyor.Geçen gün benim de patatesli çiğ köftem artmıştı yanında da kıyması ceviz katıp hamuru da dediğim gibi yuvarlak tabakla açtım içine malzeme koyup diğerini kapattım harika oldu.makinemin şarjlı pili bitti yenisini alıp resimlerini koyarım pratik içli köftenin.Sevgilerimle.

canikom dedi ki...

selam olsada yesekkkk:)
bu ölçülerden kaç adet köfte çıkıyor acaba............

canikom dedi ki...

eğer biliyorsanız sizden fellah köfte tarifi isteyebilir miyimmmmm

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Canikom;
Sayısını tam bilmiyorum ama epeyce çıkıyor diyebilirim :)
En az 30-40 adet çıkıyordur.

Fellah köfte tarifi ne yazıkki bilmiyorum :(

Sevgilerimle...

çiçek dedi ki...

yaaaaa yaptım tarifi bulguru kıtır kıtır olduuuuu:(...
annem suda haşlanır soonra yumurtaya batırılıp kızartılır diyor.

Dilan dedi ki...

Yaaa müge abla benim annem sadece hasliyordu..simdi bende yapmak istiyorum her yemeği yapiyorum hemen hemen ama icli köfteye bi türlü cesaret edemiyorum..kızartmak tuhaf geldi biraz kuru olmuyor mu bulgurlar..bi de ben 18 yaşındayim hamuru nasil yaptığını bile hatırlamiyorum..cevabını bekliyorum.. sevgiler..

Müge Hüner dedi ki...

Dilan Hanımcım;
Herkesin damak zevki farklıdır elbet.
Bizde haşlanmış olanı pek sevmiyoruz.
Kızarmış çıtır çıtır çok daha lezzetli oluyor bize göre, tabi siz bilirsiniz. :)

Sevgilerimle...

fatmaaa dedi ki...

mrn bu tarifi yarım ölçülerle nasıl yapabilirm cevp verirmisiz lütfen.tşkkler

Müge Hüner dedi ki...

Fatma hanım;
Malzemeleri yarı yarıya azaltarak aynı sıralama ile yapabilirsiniz.
Sevgiler...

Udeh dedi ki...

Görür görmez görmez ağzımdan çıkan tek kelime; ''müthiiişş...'' Yapanın eline emeğine sağlık.. ve tarif için teşekkürler..

Unknown dedi ki...

Merhaba,
Acaba hamuru için rendelenen soğanları suyuyla mı eklemeliyim yoksa suyunu sıktırıp da mı? Çünkü soğanın suyu bazı şeylerde kıvamı baya etkiliyor.

Müge Hüner dedi ki...

Söylem hanım;
Soğanların suyu mutlaka süzdürülmeli.
Hatta kıymalı harç hazırlandıktan sonra bir süre tel süzgeçte bekletiliyor suyunu bırakması için.
Yoksa içli köfte çatlıyor.
Sevgiler.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin