03 Nisan 2014

Lohusa Şerbeti

mevlud-13

MODASI GEÇMEYEN BİR KLASİK...
Evet, arayı çok açmadan lohusa şerbeti tarifini de veriyorum, benden mutlusu yok.:)
Lohusa şerbeti, bildiğiniz üzere yeni doğum yapılmış evden neredeyse kırk gün eksik edilmeyen, gelen misafirlere ikram edilen ve anneye süt yaptığına inanıldığı için içirilen bir lezzet.
Bir önceki yazımda da söylediğim gibi, günümüzde artık yenen yiyeceklerden çok, moral-uyku-su üçlemesinin bol süt yaptığı, süt yapsın diye yenen tatlıların, yemeklerinde bolca kilo yaptığı kanıtlanmış bir gerçek. :)
Gerçi eskilerin lohusaya sürekli tatlı yedirmeye çalışmasının altında da susamasını sağlamak olduğunu düşünüyorum. Yani büyükler ne eylerse doğru eyler. :)
Ben bu gerçeği bildiğim halde açıkçası hiç diyet yapmadım, lohusa dönemimde kim ne için süt yapıyor dese soframdan eksik etmedim, dereotu, kimyon, tarçın, lohusa şerbeti ve özellikle tahin helvası bol bol ve düzenli tükettim. Kilo yaptı mı, evet :( ama pişman değilim.
Kilo dediğin nedir, zamanı gelince azıcık tutarız çenemizi, biter, gider, değil mi ama? :)

Lohusa şerbeti açıkçası bugüne kadar çok mesafeli olduğum bir lezzetti. Yılar önce bir yerlerde içmiş ve hoşlanmamıştım, sonrasında bebek görmeye gittiğim evlerde, tadına bile bakmadan, "hayır, teşekkürler, istemiyorum" dediğim bir içecekti...
Hatta hastane odası hazırlıklarını yaparken, pembe mavi şekerler; "lohusa şerbeti ikram edecek misin?" diye sorduklarında, kesin bir dille hayır demiştim.
Nesli'cim de bana; "o kadar kesin hayır deme, tariften tarife değişir, mesela benim hastane odam için hazırladığımdan herkes ikinci kadehi istemişti" demişti. Çok da haklıymış.

Benim lohusa şerbeti ile ilgili tüm ön yargılarım doğum yaptığım canım hastanem Asm'de değişti.:)
Hastanede gelen konuklarımıza ikram etmek üzere her gün, lohusa şerbeti, kayısı kompostosu ve minik kurabiye ve pastalar masamızdan hiç eksik olmadı.
Lohusa şerbetini ise bir kez tattıktan sonra, neredeyse hep ben içtim misafirlere önceden hazırladığımız limonataları ikram ettik. :)
Meğer lohusa şerbeti hakkını vererek yapılırsa ne güzel bir şeymiş. :)
O telaşe ile hastanede ve ayrılırken bir şekilde tarifini almak, istemek unutuldu gitti. İş başa düştü. :)
Annemle bir kimyager edasında çalıştık yine. İnternetten, kitaplardan, komşulardan tarif topladık. Bir iki deneme yaptık ve sonunda tam da hastanenin lezzetini yakaladık.
Çok içimize sindi, ve ikram ettiğimiz yaklaşık otuz beş kişiden de tam not aldı, yani sizlerle paylaşılmayı hak etti.

Benim sevdiğim şekli, karanfilin ve tarçının ama özellikle karanfilin çok yoğun hissedildiği hali. Bunun için her denemede karanfil miktarını biraz arttırdık. Hatta tüm tariflerde karanfil, tarçın gibi malzemeleri tülbent ile içine bırakın deniyor, ben tülbenti de devreden çıkarıp direk içine ekledim hepsini. Sanki daha güzel bir özleşti.
Sonradan tel süzgeç ile süzerek sürahiye almak çok kolay.
Suyunu azar azar eklemenizi ve kendi damak tadınıza göre ayarlamanızı tavsiye ederim. Gerçi adı üstünde şerbet ama çok tatlı sevmiyorsanız pişirirken suyunu çoğaltabilirsiniz.
Yalnız tüm tatlıların pişerken tattığınızda çok tatlı olup, sonrasında soğuyunca tadının azaldığını unutmayın.
O nedenle ateşin üstünde iken abartıp suyunu fazla kaçırmayın. Gerekirse sonradan soğuk su ile açabilirsiniz.
Son olarak lohusa şekerini mümkün olduğunca kaliteli bir yerden alın, çünkü ana malzemesi o ve inanın tüm tadı belirleyen de o. :)
Servis ederken, kadehlerin üzerine kavrulmuş ve çok ince çekilmiş fındık ekledik. Bu şekilde lezzetini katlıyor diyebilirim. Fındık yerine elbette badem de olur ama bence kavrulmuş fındık süperdi.:)

İnşallah bu yazıyı okuyan ve bebek özlemi çeken tüm hanımların bir an önce bebişleri olsun, buradaki tarifle de şerbetleri pişsin diyorum canı gönülden...
Amin!...

Malzemeler (5 Litre için)
  • 1/2 (yarım kg) Lohusa Şekeri (Kızamık Şekeri)
  • 3 Su Bardağı Toz Şeker
  • 20 Su Bardağı (250 ml.lik bardak ile) Su
  • 4 Adet Çubuk Tarçın
  • 20-25 Adet Karanfil
  • 2 Adet Muskat
Yapılışı
  • Kızamık şekerini, şekeri ve 15 bardak suyu kaynayana kadar orta ateşte, kaynadıktan sonra 25 dk. kısık ateşte kaynatın. 
  • Diğer malzemeleri (tarçın, karanfil ve muskat) ekleyin ve kısık ateşte 25-30 dk. daha kaynatın.
  • Bu aşamada tadını sürekli kontrol ederek, su miktarını damak zevkinize göre arttırın. Bizim şerbetimize 20 bardak su tam geldi.
  • Şerbet soğuyunca süzerek ağzı kapalı bir şişeye alın ve ister sıcak ister soğuk servis edin.
  • Buzdolabında haftalarca taze şekilde kalabilir.

mevlud-11

22 yorum:

birdamlahayatim dedi ki...

Muge hanim oncelikle bebeginiz icin tebrik ederim. Guzel dilekleriniz icinde kendi adima tesekkur ederim. Bizimde bebisimiz yolda bu tarifi yapicam mutlaka ama muskati rendeleyip mi ekliyoruz ? yoksa butun olarak mi atiyoruz ? Sevgiler

minikmini dedi ki...

küçükken çok severdim tadını,beklerdim biri hamile kalsa bebeği olsa da gidip şerbet içsem diye :)
kadehler de pek şıkmış :)
sevgiler

Unknown dedi ki...

Öncelikle Allah analı babalı büyütsün bebeğinizi.Sağlıkla sıhhatle..
Lohusa şerbetini bende çok severim. Kendi çocuklarıma yapamadım ama :(. Unutulan adetlerimizi canlandırmak gerektiğini hep savunurum.
Kolaylıklar diliyorum
Sevgilerimle
http://cocuklarlamutfakta.blogspot.com.tr/

Ali dedi ki...

Tadını hep merak ederim ben :D

Nur... dedi ki...

İnş. bende ekim kasım gibi lohusa şerbeti yapıcam Allah nasip ederse Müge hanım. İyi ki yayınladınız Tşk.ler size

gulgoktuna dedi ki...

Ben de yeğenimin bebeği için yapmıştım,Cevizle servis yaptık fakat cevizler ince çekildiği için dibe çökmüştü,sizin fındıklar dibe çökmedi mi?İnstagramda kutlamıştım,buradan da kutlamak istiyorum,bebeğiniz,sağlıklı,mutlu,huzurlu,başarılı,merhametli,vicdan sahibi bir evlat olsun.
Gül Göktuna

Adsız dedi ki...

Merhaba müge hanım
bebeğiniz hayırlı uğurlu olsun
bende kız kardeşim için lohusa şerbeti
hazırlamak istiyorum yalnız kızamık şekeri için tavsiye edebileceğiniz bir adres var mı bu konuda hiç fikrim yok
İstanbul da yaşıyorum teşekkür ederim

Müge Hüner dedi ki...

Bir damla hayatım;
Öncelikle çok tebrik ederim. Bebeğinizi sağlıkla kucağınıza alırsınız inşallah.
Ben muskatı bütün olarak attım içine ama elbette rendeleyebilirsinizde.
Süzmesi biraz daha zor olabilir yalnız o şekilde.:)

Gül hanımcım;
Çok teşekkürler.
Biz fındığı yanında, çayın yanında şeker sunar gibi servis ettik isteyen kaşıkla alıp üzerine serpti ve dibe çökme yaşanmadı hiç :)

Adsız;
Biz lohusa şekerini Şişli'deki İlgi Kuruyemiş'den aldık.
Bağdat caddesinde de şubeleri var.
Gerçekten sattıkları tüm ürünler çok kaliteli, tavsiye ederim.


mutfakkimyası dedi ki...

Çok güzel ve şık görünüyor :) Eline sağlık Müge abla

songulsenyuz dedi ki...

Sevgili Müge servis o kadar şık ki tadı nasıl diye düşünemedim bile :)) Güzel bir ömür dilerim oğlunuzla ve eşinizle inşallah.

Hayırlı olsun, sevgiler

TATESAL dedi ki...

Ne çok seviniyorum Mügecim hemde çok Sinan bebek geldi ya gerisi boş,rabbim ona sağlık sıhhat versin sizlerde huzurla büyütün,analı bablı olsun paşa...
lohusa şerbeti artık bana lazım olmaz ama 2-3 sene sonra torunlarım olursa o zaman lazım olabilir...seviler...

Adsız dedi ki...

sinana öncelikle MAAŞALLAH.bebeğinizi sağlıkla büyütün.aradada ses vermeyi unutmayın :)

Zeynep Akmeşe dedi ki...

Müge hanım, güle güle büyütün bebeğinizi Allah sağlık sıhhat versin.

Coşkunlu Figen dedi ki...

Güzel paylaşımınız için teşekkürler..Artık ikinci bebiş nasip olursa denerim...sevgiler..

Gülden GÜL dedi ki...

Blogunuz Renkli ve Keyifli bende beklerim.
http://guldengul.blogspot.co.uk/

yemek tarifleri dedi ki...

ELİNİZE SAĞLIK

Nur... dedi ki...

Müge hanım, şerbetleri koyduğunuz bardakları nereden aldınız? Benim de bebeğim olucak inş. bende böyle minik bardaklarda dağıtmak istiyorum şerbetleri. Balıkesir de baktım ama pek bulamadım.

anunturi gratuite dedi ki...

Tatar kiz anunturi gratuite Romania. Ben bayiliyorum Turk mutfagi, sizin yemeklere, senin tariflere.
Benim sitem ozel sayfa acacak ben. Pagem anunturi gratuite icin. sizin tarif calip traduge romence dil yapiyor, veriyorum benim sayfama. Romanya kizlar ogrensin turk mutfagini anunturi gratuite benden. Tesekkur ederim emekleri icin ben hep copii yapacagim senin ve baska site yemek tarifleri anunturi gratuite olarak verecegim. Multumesc din inima Turcia.

Unknown dedi ki...

merhabalar...bizim lohusa serbetleri cok gerilerde kaldi...
artik torunlarin lohusa serbetlerini iciyoruz:))))))
ama hala kokusu burnumda tutuyor.....
sevgiler

Adsız dedi ki...

Müge hanım
bebiş nasıl acuk ses verseniz tabi arada yeni tarif ekleseniz alıştık eksiklik hissediyorum :)
Hülya

Unknown dedi ki...

Siyah çayla yapilan lohusa serbeti vardi,tarifi bilen varmi acaba

Gül dedi ki...

Tarifiniz cok güzel

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin