21 Mayıs 2010

Çilek Reçeli

Çilek Reçeli-3

ÇİLEĞİN EN TATLI HALİ...
Çilekli tariflerden sıkılmadınız umarım :)
Aslında aklımda bir kaç tarif daha var; "baklava yufkası ile çilekli strudel" ve "çilekli crumble" yapmak da istiyorum.
Ama bunları yapabilmem için misafir gelmesini ya da bizim gitmemizi beklemem gerekecek, tek başımıza bitirememe sorunumuz, daha doğrusu kilo sorunumuz olduğu için :)
Ve araya başka tarifler ve sofralar da girsin istiyorum artık, yani çilekli tariflere bir süre ara ama dosya henüz kapanmadı haberiniz olsun :)

Çilek reçeli için annemle birlikte girdik mutfağa diğer tüm temel tariflerde olduğu gibi.
Yine bildik sahneler ve diyaloglar yaşandı :)
- Ne kadar kaynayacak bu şekilde anne?
- Ne bileyim işte, koyulaşana kadar bekleyeceğiz.
- E dakikası yok mu bu işin?
- Yoo, hayır...
Dur dur limonu eklemeden önceki kıvamına bakacağım?, niye öyle karıştırdın?, köpüğünü böylemi alıyoruz? kıvamını nasıl anlayacağız? vs. şeklinde ki sorularla tepesinde dikildim, reçel pişene kadar :) O reçeli pişirdi ben onun ensesinde boza :)
Annem böyle yaptığım zaman çok sıkılıyor aslında; “elim ayağım birbirine karışıyor, her zaman yaptığım şey olmasına rağmen heyecanlanıyorum, bu kadar detaylı anlatmak zorunda mısın?, ben ne tv’de ne de kitaplarda böyle detaylı tarif görmedim” şeklinde söylenip duruyor :) bende mümkün olduğunca onu bunaltmadan sormaya çalışıyorum sorularımı :)
Reçel yapımı çok basit, malzemeleri ise çok az.
Birkaç basit püf noktası var hepsi bu.
Benim gözlemim ise; en zorunun “ilk kez” reçel yapmak olduğu…
İkinci ve daha sonrakilerde başarmama riskiniz neredeyse sıfır, o yüzden ilk yaptığınızda kıvam olarak istediğiniz gibi olmaz ise sakın moralinizi bozmayın, bir dahaki sefere birkaç dakika daha fazla ya da daha az kaynatırsınız olur biter.

Malzemeler

  • 500 Gr. Çilek
  • 500 Gr. Toz Şeker
  • 1 Adet Limon'un Suyu

Yapılışı

  • Çilekleri yıkayıp, saplarını temizleyin.
  • Çilekler çok iri ise dörde, orta boy ise ikiye bölün.
  • Çileklerin üzerine toz şekeri ekleyin ve tencerenin kapağını kapatarak bir gece bekletin.
  • Ertesi gün, erimiş şeker ve çilekleri -su eklemeden- ocağa koyun ve orta ateşte arada sırada karıştırarak pişirmeye başlayın.
  • Kaynamaya başlayınca ateşi kısın ve mümkün olduğunca karıştırmadan pişirmeye devam edin. Bu sırada reçelin üzerinde köpükler oluşmaya başlayacak, bu köpükleri sürekli alın.

Çilek Reçeli - Kolaj

  • Ateşi kıstıktan 10-15 dk. sonra reçel hafif koyulaşmaya başlayacak, bu kıvamı; karıştırırken kaşıktan akmasına göre anlayabilirsiniz, kaşıktan su gibi akıyorsa daha kaynamaya ihtiyacı var demektir.
  • Reçelin kıvamı koyulaşmaya başlayınca (bu da ateşi kıstıktan yaklaşık 20 dk. sonra olacak) limon suyunu ekleyin ve 3-4 dk. daha kaynatın.
  • Reçelden bir tatlı kaşığı kadar alın ve soğuk bir çay tabağına koyun, parmağınızla ortasından çizik yapın, reçel yavaş yavaş birleşiyorsa olmuş demektir. -Reçeli koymadan önce tabağı boş olarak bir süre buzdolabında bekletip, iyice soğumasını sağlayın-

Çilek Reçeli-2

NOTLAR;

  • Reçelin malzemelerini aynı oranda arttırabilirsiniz ancak limon suyunu aynı oranda arttırmayın. Örneğin; 2 kilo çilek ve şekerden yapacaksanız, 2 adet limon suyu eklemeniz yeterli.
  • Limon suyu yerine limon tuzu da kullanabilirsiniz. O zaman yarım kilo çilek için; 1 çay kaşığı, 2 kilo çilek için 2 çay kaşığı limon tuzu kullanmanız yeterli. Limon tuzu da limon suyu gibi inmesine yakın ekleniyor.
  • Limon tuzu ile yaparsanız limon sulu reçele göre daha fazla dayanıyor.
  • Ayrıca, reçel ne kadar koyu kıvamlı olursa o kadar uzun süre dayanıyor.
  • Reçeli ne kadar uzun süre kaynatırsanız o kadar koyu kıvamlı oluyor, biz koyu kıvamlı sevdiğimiz için; -ateşi kıstıktan sonra- toplam 25 dk. kaynattık.
  • Reçel biraz ılındıktan sonra kavanoza alın ve iyice soğumadan sakın ağzını kapatmayın, küflenme yapabilir.
  • Reçeli kavanoza aldığınızda üzerinde köpük varsa mutlaka alın, reçelin şekerlenmesine neden olur.
  • Çilek olarak koyu renkli, tatlı ve kokulu olanları tercih edin.

Çilek Reçeli-4

47 yorum:

Egeden Tarifler dedi ki...

Çilekten de senin anlatımından da sıkılmak mümkün mü? :) Annenin de senin de elinize sağlık canım.

mine dedi ki...

en sevdiğimiz reçel bir çilek, iki vişne
fotoğraftakine de parmak batırmak istedim doğrusu : =)

SeViL ( sevdalitatlar ) dedi ki...

ben de yapacagım da fırsat bulamadım bir türlü ben fırsat bulunca da vakdı gecer recelsız kalırız..
Ben elımı cabuk tutayım..
Notlarından ne çok bilgi edindim..teşekkürler..
ellerınıze sağlık afiyetler olsun bereketi ile..

Sevgiler.

ARZU - ENGÜZELTATLAR dedi ki...

Bizde de aynı diyaloglar oluyor:) Ellerinize sağlık.

PAPATYA PRENSES dedi ki...

Reçellerin şahıdır çilek reçeli. Mımmm mımm. Hele de kaymak varsa..

İkinizinde emeklerine sağlık..

öykü dedi ki...

bu muhtesem recel tarıfı ıcın
artı verdıgınız guzel püf noktaları ıcın çok teşekkur edıyorum

Adsız dedi ki...

çok güzel görünüyor canım, anlatımın harika. senden daha çok şey öğreneceğim.ellerine emeğine sağlık.

zühra dedi ki...

Sunuş mükemmel. Canım çekti vala. O minik mandala da bayıldım. Gerçekten hünerli elleriniz var..

Ordanburdanhayattan dedi ki...

Mügecim ellerinize sağlık, annem de aynı şekilde çay tabağı testini yapar ve bana da öğretti. afiyetle yiyin reçelinizi

hafsahatun dedi ki...

hakikatten parmak batırmamak için zor tuttum kendimi...çok lezzetli görünüyo...haftasonu bende deniycem...
ellerinize,emeğinize sağlık....

Mutfak Havlusu dedi ki...

Bu kadar olur pes!
Herkesin annesi ile bu tarz diyalogları hep aynı mıdır yahu?
:)
Bende annemden"ölçü versen güzle olur" yada "hadi anne ne kadar kaynatılıcak" gibi aynen sizinkine benzer hatta aynısı diyaloglara giriyorum ve annemden de cevab aynen annenizin ki gibi geliyor:)
Onların tecrübesi müthiş birşey..
Annenizin ev sizin ellerinize sağlık.

Unknown dedi ki...

Ellerine saglik canim... Bizde de tüketilen tek receldir cilek.... Bayilirimmmmm... Afiyetler olsun, güzel günlerde tüketin... Sevgilerimle,

Tülin dedi ki...

Selam Mügecigim!
Ben recelsiz kahvalti sofrasi düsünemem. Yaz kis soframda hep recelim olur. Henüz kistan kalma bir kavanoz portakal recelim var. Sirada cilek receli, kaysi, seftali, bögürtlen diye devam eder. Bende cilek recelinin koyu gözükenini daha cok seviyorum. Eline saglik cok güzel görünüyor. Güzel günler dilerim.

Biz bize... dedi ki...

Aman Allahım ne oluur bir dilim yolla :):) harika görünüyor iştah kabartıyoor.ellerinize sağlıık :) sevgiler.

PASTASEHRİ dedi ki...

Süpeeer bir reçel olmuş ve süper fotoğrfalar paylaşımın için teşekkürler

Unknown dedi ki...

çok güzel gözüküyor ellerinize sağlık

mine dedi ki...

Merhaba,

Sitenizdeki fotoğraflar çok güzel, emeğinize sağlık, karnıyarık faotoğrafı herhalde bu kadar iştah açıcı olabilirdi.:)
Çilek reçelinde 2 kg. çileğe 2 adet limon suyu ilave edilecek diye yazmışsınız, yanlış mı görüyorum diye bir kere daha okudum, doğru.. Gerçekten iki adet limon suyu çok fazla değil mi? Ben iki kilo çileğe bile yarım limon suyu sıkıyorum, yetiyor.Acaba yazarken yanlış mı yazdınız çok merak ettim, cevaplarsanız memnun olurum.Sevgilerimle...
http://www.kemalpaşatatlısı.com/

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Mine;
Bir yanlışlık yok.
Annem yarım kg. çilek ve yarım kg. şekerden yaptı bu reçeli ve 1 adet limon sıktı, tadı gerçekten muhteşem oldu.
Ben de kendisine; "ölçüleri aynı oranda arttırırsak 2 kg. çileğe 4 limon mu sıkacağız yani?" diye sordum.
O da ısrarla; "hayır 4 değil tabiki ama en az 2 tane sıkmak gerekir" dedi.
Bende kendisinin tariflerine, ölçülerine ve damak tadına sonsuz güvendiğim için, içim rahat bir şekilde sizlere de bu şekilde önerdim.
Umarım denediğinizde siz de beğenirsiniz.

Çok sevgiler.

Adsız dedi ki...

merhaba müge hanım ben izmitten selen sizi sürekli izliyorum ve çok beğeniyorum allah nazarlardan saklasın sizi...sakıncası yoksa çilek reçelini koyduğunuz kasenin üzerindeki papatya mandalı nereden aldığınızı sorabilirmiyim?çok merak ediyorum şimdiden teşekkürler iyi çalışmalar...

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Selen;
Güzel sözlerin için çok teşekkürler, kocaman bir amin diyorum...
Papatya mandalı Paşabahçe'den aldım. Altılı set halinde ve hepsi farklı renkte.
Alırsan şimdiden iyi günlerde kullan derim :)

Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Çok teşekkür ederim müge hanım bu tarz sorulara usanmadan cevap verişiniz çok güzel :) iyi çalışmalar allaha emanet olun...

Adsız dedi ki...

elinize sağlık. en önemlisi nedenlerini açıklamanız. sorum şu köpükleri alırken sorun yaşadım. çilekler de köpükle beraber geldi. 3 kilo reçel için yarım kavanoz köpük aldım. bu köpüğe acıyorum. yesek olur mu . zararı nedir. atmaya kıyamıyorum. iyi çalışmalar

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Adsız;
Köpükleri atmaya bende kıyamadım, biraz soğuyunca kaşık kaşık yedim tatlı niyetine.
Babam da çok sever, köpüklü tatlı diye, ikimiz kapıştık resmen :)
Herhangi bir zararı yok, sadece reçel küflenmesin diye alıyoruz köpükleri.
Afiyet olsun şimdiden :)

Sevgiler.

leinti nti dedi ki...

thank you for this. your blog is amazing. :)
hello from London.

Adsız dedi ki...

bayıldım 2 kilo reçel yaptım bir limon suyu yetti bana.

Adsız dedi ki...

ben vışne reçelı yaptım ama çok koyu oldu sulandırmak için ne tapmak lazım

Adsız dedi ki...

ya bende vişne reçeli yaptım kaskatı oldu. sulandırmak için ne yapmalıyım. lütfeeeen acil yardımcı olursanız sevinirim.

Adsız dedi ki...

valla canım cekti

Adsız dedi ki...

Merhaba Müge Hanım,

Sizinki dahil birkaç tarifte çilek ve şeker karışımının bir gece hatta 1,5 gün suyunu bırakıp şekerin erimesi için bekletilmesi gerektiğini okudum. Yazın dışarıda, güneşte bekletilerek de neredeyse kendiliğinden piştiğini de duymuştum. Sorum şu; bir gece de bekletsek, 1,5 gün de tencereyi buzdolabında mı yoksa oda sıcaklığında mı bekletmeliyiz? Annenize bir sorarsanız memnun olurum. Hatta belki tarifinize de eklersiniz...
Teşekkürler, sevgiler.

Eda

Müge Hüner dedi ki...

Sevgili Eda Hanım;
Anneme sordum :) Buzdolabında bekler ise şekerin erimeyeceğini söyledi.
Dışarıda oda sıcaklığına bekletmek gerekirmiş.

Çok sevgilerimle

Adsız dedi ki...

limon tuzu kullanırsak ne kadar kullanmamız gerekir bide vişne reçelini ne kadar kaynatmak lazım rengi parlak olması içinde bir püf noktanız var mı ?

büşra dedi ki...

sevgili müge, tarifine göre bu reçeli yaptım şekeri kıvamı herşeyi çok güzel oldu..ilk defa yaptığım için epey bir tereddüt ettim acaba tutturabilirmiyim diye ama sonuç gerçekten mükemmel oldu...yalnız kıvamı koyulaştığında altını kapatacağım zaman sanki şekeri az limon tadı çok belli gibi geldi ama soğuduktan sonra tadı kıvamı oturmuş harika olmuştu.yani insanın içini bayan bir tatlılık yoktu.teşekkür ediyorum sevgili müge..blogundan ziyadesi ile istifade ediyorum:))

seçil dedi ki...

süper görünüyor ama ben reçel sevmem hatta reçel den nefret edrim ama tadının güzel olucağını düşünüyorum hatırlarsam niksar mı yural mı hatta tokat ta mı halam yapıyor ye ye ye diye yalvarıyor ama ben yineden yemiyorum

Adsız dedi ki...

benim reçel kavanozlarımın üstü inçe tabaka küf ouyor ne yapmam lazım atayım mı.üstündeki küfü alıp kullanmaya devam edelim mi.sağlığa zararı olucaksa hemen atayım bu arada kıvam ve damak tadı muhteşem bir çilek reçeli kıyamadım henüz atmaya

Müge Hüner dedi ki...

Adsız;
Reçel çok kaynatılır ise üstünde küf olmaz ama buda tadını koyulaştırıp acılaştırır.
Bizim tarifte çok fazla kaynatmıyoruz reçeli o nedenle küf olabilir.
Üzerindeki küfü sıyırıp atın ve tüketin reçeli :)
Bundan sonrada bitene kadar buzdolabında saklayın, küflenmez.

Çok sevgilerimle...

Nar dedi ki...

Ne kadar ayrintili ve guzel anlatmissiniz, her misafir oncesi bakiyorum bu bloga ama recel tarifindeki puf noktalarindan sonra yazmadan edemedim, cok tesekkurler, elinize saglik!

Adsız dedi ki...

Reçelde küf oluyor atayım mı demiş birisi,siz de atmayın küfü alıp yeyin demişsiniz.

Küflü besinlerin üzerindeki küfü alsanız da altında gözle görülmeyen küf mantarı oluşmuştur çoktan ve küflü yiyecekler yemek kanser nedenidir,karaciğer kanserinin en baş nedenlerindendir,kurtuluşu yoktur.

Evde salça,reçel vb tümünü toplu iğne başı kadar bile küflense atınız,şakası yok:(

Müge Hüner dedi ki...

Adsız;
Küfle ilgili bilgiler için çok teşekkür ederim.
Çok makbule geçti gerçekten...

Sevgilerimle.

Artemis Aperatif dedi ki...

Yeşil Peynir
Özel olarak küflendirilmiş bir peynir türüdür . Penisilin de peynir küfünden elde edilir. Her küf zararlıdır demek çok iddalı olacaktır.
Www.artemisaperatif.com.tr

fatimeden dedi ki...

tarifleriniz çook güzel değişik tariflerde bekliyoruz bu kadar

Merhaba ikna edici tarifiniz tereddüte yer bırakmıyor , teşekkürler, sorum su ; kaynatma süresi meyve miktarı ile orantilimi olmalı, yani bir kilo icin daha uzun suremi kaynatmaliyiz ? dedi ki...

Merhaba ikna edici tarifiniz tereddüte yer bırakmıyor , teşekkürler, sorum su ; kaynatma süresi meyve miktarı ile orantilimi olmalı, yani bir kilo icin daha uzun suremi kaynatmaliyiz ?

selma dedi ki...

Merhaba tekrar,
Çilek reçeli tarifenizi birebir aynen uyguladım, sizinkinden daha koyu kıvamlı -jöle kıvamında- oldu. Her reçelin ayrı bir yolculuğu var bence ve tecrübede burada önem kazanıyor, değil mi ?
Bir önceki mailimde de sormuştum, kaynatma süresini meyvenin miktarına göre arttırıp azaltmalımıyız ? Yani yarım kilo için 20 dakika ise bir kilo için 40 dk mı? Yoğunluğa göre farkedebilir değil mi? Teşekkürler,

Müge Hüner dedi ki...

Selma hanımcım;
Güzel sözleriniz için çok teşekkür ederim.
Ayrıca ne güzel söylemişsiniz "her reçelin ayrı bir yolculuğu var" diye, çok sevdim bu sözü... :)
Reçelin kaynatma süresi miktara göre değişmiyor, miktar ne olursa olsun aynı sürelerde oluyor.
Ama bu süre -yazının içinde de belirttiğim gibi- çok net bir rakamı yok.
Azıcık göz kararı diyelim. :)
Tabağa koyup parmağımızla kontrol ettiğimiz teste göre hareket ediyoruz.
Şimdiden afiyet olsun :)

Sevgiler...

Adsız dedi ki...

tarifiniz harika mutlaka deneyecegim

Adsız dedi ki...

Merhaba simdi yaptim recelimi ama bence limon miktari cok fZla eksi oldu yarim limon sıktıgım halde:(((

Adsız dedi ki...

Kullandığınız tencerenin türü ne.. Bakır, çelik vs. gibi...
Çünkü bazı tencereler ısıyı geç bazıları erken yayar dolayısıyla
bu sizin verdiğiniz dakikaları etkiler. İlk defa reçel yapacak biri olarak bunuda öğrenmek istiyorumki ilk reçel deneyimim
güzel olsun..
Cevabınızı mutlaka bekliyorum.

Saygılarımla..

Müge Hüner dedi ki...

Adsız;
Yazının içinde ki fotoğrafta görüldüğü üzere, ben reçellerimi çelik tencerede yapıyorum.
Umarım ilk deneyiminiz harika olur.
Sevgiler...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin